Hopp til hovedinnhold

Redegjørelse for ressursbruk 2023

​Ressursbruken gjenspeiler Digdirs rolle som regjeringens fremste verktøy for raskere og mer samordnetdigitalisering av samfunnet. Aktiviteten i Digdir er fordelt på områdene digital forvaltning, fellesløsninger samt administrasjon og fellesutgifter.

Digdir er i 2023 ikke tilført nye satsinger, men enkelte satsinger innenfor våre fagområder er videreført fra tidligere år. Satsingene har til felles at de løser utfordringer og tilbyr sentrale løsninger til store deler av offentlig sektor, i stedet for at hver enkelt virksomhet eller sektor må lage egne løsninger. Som en del av dette arbeidet fikk direktoratet i revidert nasjonalbudsjett og i nysaldert budsjett for 2023 tildelt en andel av bevilgningsbehovet til arbeidet med modernisering av fellesløsningene.

VirksomhetsområdeRegnskap 2019Regnskap 2020Regnskap 2021Regnskap 2022Regnskap 2023
Digital forvaltning83 296 56497 749 000​126 122 270​136 195 888​134 721 509
Fellesløsninger225 357 653506 869 708​634 990 491​663 816 776​735 895 569
Administrasjon og felles driftsutgifter84 022 087115 436 119​80 297 20858 109 625
​63 397 707
SUM392 676 304
720 054 827
​841 409 970​858 122 289​934 014 785

Ressursbruk fordelt på virksomhetsområder

Digdir ble etablert 1. januar 2020 ved at deler av tidligere Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) ble slått sammen med Altinn og Felles datakatalog (FDK) fra Brønnøysundregistrene. Regnskapstallene ovenfor viser ressursbruk for budsjettkapittel 540 for året 2019 tilhørende tidligere Difi og fra årene 2020, 2021, 2022 og 2023 for Digdir. Analysen av ressursbruk er inndelt i tre virksomhetsområder. Digital forvaltning inkluderer kostnader til direktoratets roller som premissgiver for digitalisering, iverksetter av vedtatt politikk på direktoratets fagområder og tilsyn for universell utforming. Tilsvarende er alle kostnader knyttet til rollen for drift, forvaltning og utvikling av nasjonale fellesløsninger, inkludert Altinn og FDK fra 2020, samlet i virksomhetsområdet Fellesløsninger. Kostnadene til administrasjon og drift av direktoratet framkommer av virksomhetsområdet Administrasjon og felles driftsutgifter. Det tas forbehold om at skillene mellom virksomhetsområdene ikke er absolutte.

I virksomhetsområdet Digital forvaltning inngår arbeidet som premissgiver og veiledning innen digitaliseringsområdet, informasjonssikkerhet, datadeling og arkitektur. I tillegg inngår ressurser knyttet til tilsyn for universell utforming av ikt i dette fagområdet. Regnskapstallene omfatter også ressursbruk knyttet til Digdirs veiledning og behandling av søknader i medfinansierings- og stimuleringsordningen. Økningen fra 2021 til 2022 skyldes i hovedsak økt aktivitet knyttet til Nordisk-baltisk digitalt samarbeid og i tilsynet for universell utforming av ikt. Fra 2022 til 2023 viser regnskapet en liten nedgang. Aktivitet knyttet til Datafabrikken er redusert som følge av manglende bevilgning, samtidig økte Digdir aktiviteten knyttet til eksternfinansierte prosjekter fra EU og Nordisk ministerråd.

En stor del av direktoratets ressurser har historisk gått til å dekke kostnader knyttet til drift, forvaltning og utvikling av nasjonale fellesløsninger som vi tilbyr eksterne brukere, jf. virksomhetsområdet Fellesløsninger. I nåværende Digdir er Difis tidligere fellesløsninger samlet med Altinn og FDK.

Ressursbruken på virksomhetsområdet Fellesløsninger har steget med 72,1 mill. kroner fra 2022 til 2023, i hovedsak som følge av økt bruk (av både offentlige virksomheter og innbyggere) og nødvendig modernisering av fellesløsningene. Alle fellesløsningene hadde høyere trafikktall enn året før, med unntak av Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR) som hadde en liten nedgang på antall oppslag. I tillegg til økningen i bruk av fellesløsningene kommer mer bruk av ressurser i forbindelse med det nødvendige moderniseringsarbeidet for fellesløsningene. Det er i 2023 tilført midler til dette moderniseringsarbeidet i revidert nasjonalbudsjett og i nysaldert budsjett.

Virksomhetsområdet Administrasjon og felles driftsutgifter omfatter styrings- og støttefunksjoner, kommunikasjon og felles driftsutgifter, herunder kostnader til interne ikt og HR. Felles driftsutgifter inkluderer også kostnader til lokaler i Oslo, Leikanger og Brønnøysund. I tillegg er kostnader knyttet til omstillingsarbeidet i 2019, 2020 og 2021 omdisponert fra andre områder og i hovedsak ført på dette virksomhetsområdet. Økningen i ressursbruk mellom fra 2022 til 2023 er i hovedsak knyttet til generell lønnsutvikling og prisvekst samt økte husleiekostnader og strøm.

I regnskapstallene ovenfor inngår ikke Medfinansieringsordning for digitaliseringsprosjekter kap. 540, post 25. Medfinansieringsordningen skal bidra til økt gjennomføring av samfunnsøkonomisk lønnsomme digitaliseringsprosjekter. Tilsvarende inngår heller ikke StimuLab, kap. 540, post 26 som skal stimulere for innovasjon og tjenestedesign i offentlig sektor, eller utbetalinger av tilskudd til Standard Norge, kap. 540, post 71 IT-standardisering. Bakgrunnen for dette er at ordningene er forvaltet av Digdir, men ikke sier noe om ressursbruken i Digdir som sådan.

Frem til 31. desember 2019 hadde Difi ansvarsområder knyttet til ledelse, organisering og kompetanse som omfattet arbeid knyttet til strategisk ledelse og arbeidsgiverstøtte, utvikling og organisering av forvaltningen, samt kurs- og kompetanseutvikling i forvaltningen. Fagområdene ble overført til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) 1. januar 2020 og inngår ikke i regnskapstallene ovenfor. Tilsvarende ble fagområdet offentlige anskaffelser overført til DFØ 1. september 2020. Grunnet overføringen til DFØ er de regnskapsførte utgiftene på om lag 50 mill. kroner for offentlige anskaffelser i 2020 ikke del av regnskapstallene i tabellen ovenfor.