Hopp til hovedinnhold

Fellesføringer for 2023

I årsrapporten for 2023 skal Digdir rapportere på fire fellesføringer.

Fellesføring 1: Oppfølging av tillitsreformen

Tillitsreformen «omfatter hele offentlig sektor, også fristilte virksomheter. Målet med tillitsreformen er å gi mer velferd og bedre tjenester til innbyggerne, og til rett tid. For å få dette til må vi jobbe mer med å øke tilliten innad i offentlig sektor, blant annet med å detaljstyre mindre og ved å øke handlingsrommet for de som jobber i førstelinjen.» Det er en ambisjon at departementets virksomhetsområde skal gjennomføre 3-5 piloter i reformperioden.

Digdir er primært ikke i dialog med førstelinjen, men har bidratt med eksempler på tillitsbasert ledelse, styrket partssamarbeid og nye arbeidsformer. Under året har Digdir hatt dialogmøte med fagforeninger i Digdir.

Stimulab-prosjektene i 2023 bidrar til realisering av tillitsreformen. Prosjektene er piloter, med formell oppstart i Q1 2024. Både pågående og nyoppstartede prosjekter under Stimulab-ordningen har enten hatt tillitsreformen som prioritering (2022-prosjekter, oppstart i 2023) eller som et krav (2023-prosjekter, oppstart i 2024). I 2024 har følgende virksomheter pilotprosjekter innen Stimulab-porteføljen 2023: Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), Kriminalomsorgsdirektoratet, Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet.

UU-tilsynet mener at tillitsbasert egenrapportering blir mer aktuelt i årene som kommer. I tillegg til tilgjengelighetserklæringen har vi en egenrapporteringsløsning for automater. Vi vurderer egenrapportering for regelverk som kommer gjennom tilgjengelighetsdirektivet. Arbeidet med å vurdere om det skal stilles krav til universell utforming av ikt-løsninger i arbeidslivet, kan være med på å styrke tilliten gjennom økt samfunnsdeltakelse.

Tillitstjenestene til Digdir er byggeklosser som ivaretar fellesbehov innenfor autentisering, autorisasjon elektronisk signatur m.m., og er en del av et økosystem for nasjonal digital samhandling og tjenesteutvikling. Sikker tilgang til offentlige digitale tjenester, og sikker deling av data er forutsetninger for at vi skal lykkes med å skape en enklere digital hverdag på en tillitvekkende måte, for innbyggere og næringsliv. Det er derfor viktig at disse videreutvikles i tråd med samfunnets behov.

Strategien for eID i offentlig sektor ble lansert av regjeringen 24. april 2023. Utstedelse av MinID ble pilotert på to Osloskoler 23. og 26. oktober 2023.

Eksempler som Digdir tilfører arbeidet med Tillitsreformen

Digdirs avdelinger og team arbeider med smidig som arbeidsform med sikte på å levere kunde- ogbrukerverdi gjennom hyppige leveranser og kontinuerlig læring. Digdirs avdelinger og team arbeider med Objectives and Key Results (OKR), som er er rammeverk for målstyring. Hensikten med OKR-målstyring er å sette organisasjonens overordnede strategi ut i praksis slik at hele organisasjonen uansett avdeling og team vet hvilke mål som skal oppnås. Dette skaper engasjement hos ansatte som i større grad vil ta eierskap av organisasjonens hovedmål. Medarbeiderne får en høyere grad av autonomi og ansvar, og det blir god transparens på tvers av avdelinger.

Digdirs avdelinger har implementert DevOps, som er en kombinasjon mellom utvikling (Dev) og operasjoner (Ops). Vi forener personer, prosess og teknologi for å levere verdi til kundene kontinuerlig. Slik jobber vi med utvikling av tjenester i Digdir. HR benytter også denne metoden.

HR arbeider smidig i organisasjonen med kontinuerlig arbeid og mer eksperimentering. HR forvalter et tillitsfundament. Eksempelvis benyttes endringsmålingene, som utføres to ganger årlig, til å måle tillit til ledere og ledertillit til medarbeider. Tillit skårer høyt i organisasjonen, og følger kontinuerlig opp arbeidet med tillit internt i Digdir. Vi har etablert økt tillit via samarbeid med tillitsvalgte og jobber for å videreføre og beholde det gode samarbeidet. Medbestemmelsesapparatet brukes også for å komme fram til smidige løsninger og vi jobber behovsbasert.

Brukersentrene

Brukersentrene er Digdirs førstelinie og har kontinuerlig kontakt med brukerne, som er både innbyggere og næringslivet. Brukerstøtten jobber smidig og bidrar til innsikt på tvers i produktteam. De utvikler løsninger teambasert, basert på brukerinnsikt fra førstelinjen. Eksempelvis er de inne i utviklingsarbeidet for tillitstjenester og samarbeidet med DigiUng, Europeisk lommebok, Single Digital Gateway og utvikling av Altinn.no.

Fellesføring 2: Lærlinger

Digdir hadde pr 31.12.2023 sju lærlinger, fordelt på dataelektronikerfaget, IT-driftsfaget og mediegrafikerfaget. Digdir er tilknyttet to opplæringskontor: OK Stat og Sør-Helgeland opplæringskontor.

Fellesføring 3: Konsulentbruk

Digdir benytter interne ressurser der det er mulig, men må også benytte eksterne konsulenter. Bruk av konsulenter i Digdir er i hovedsak knyttet til drift og utvikling av nasjonale fellesløsninger og Altinn. Digdir benytter også konsulenter i forbindelse med spesifikke satsninger og oppdrag fra departementet.

Hovedårsaken til bruk av konsulenter er at store og komplekse oppgaver krever ekstra ressurser i tidsavgrensede perioder. Eksterne ressurser gir fleksibilitet til å justere kompetanseprofiler underveis i arbeidet. Det er en utfordring at en ressurs ofte ikke besitter kompetanse for hele fagområdet. Ved å benytte eksterne ressurser, er det enklere å kjøpe timer hos enkeltressurser basert på korrekt kompetanseprofil. Da kan vi endre sammensetning av kompetanse uten at vi øker antall ressurser. I tillegg er det vanskelig i dagens arbeidsmarked å rekruttere og beholde kritisk kompetanse.

De siste årene har Digdir relokert budsjettmidler fra konsulenttjenester til faste stillinger, blant annet knyttet til utviklerkompetanse for nasjonale fellesløsninger. Vi opplever imidlertid at turnover er utfordrende ved bevegelser i arbeidsmarkedet etter pandemien og et veldig godt arbeidsmarked. Dette medfører at Digdir ikke alltid klarer å beholde kritisk kompetanse, slik at det fortsatt er behov for bruk av konsulenter. Digdir arbeider for tiden med to store moderniseringsprosjekter knyttet til nasjonale fellesløsninger. Vi antar at arbeidet med disse prosjektene kan medføre økt bruk av konsulenter i en overgangsperiode.

Kjøp av konsulenttjenester bokføres på kontoer i intervallet mellom 6700 og 6739, jf. kapittel 6 om årsregnskapet note 3 Andre utbetalinger til drift. I 2023 ble det bokført om lag 116,3 mill. kroner til kjøp av konsulenttjenester i Digdir, noe som er lavere enn både 2021 og 2022. Grunnet endring i bokføring av brukergenererte kostnader fra 2021 til 2022 viser imidlertid ikke regnskapet for 2021 sammenlignbare tall med 2022 og 2023 for konsulenttjenester.

Tabell 1 viser faktiske kostnader til konsulenttjenester for 2021-2023, hvor tallene for 2021 er korrigert for brukergenererte tredjepartskostnader.

Tabell 1: Faktiske kostnader til konsulenttjenester for 2021-2023 (tallene for 2021 er korrigert for brukergenererte tredjepartskostnader)

202120222023

Konsulenttjenester

(6700-6739)

150 702 297129 485 659116 270 409

Reduksjonen mellom 2021 og 2022 utgjør om lag 21 mill. kroner og skyldes blant annet særskilte oppdrag knyttet til Covid-19, arbeid med sikkerhetshendelsen i IDporten 1. oktober 2020 og flytteprosjekter i Oslo og Brønnøysund. Videre reduksjon i bruk av konsulenter mellom 2022 og 2023 utgjør om lag 13,2 mill. kr og skyldes i stor grad redusert aktivitet knyttet til Datafabrikken.

Konsulenttjenester til kommunikasjonsrådgivning

For 2023 har Digdir ikke kjøpt konsulenttjenester til kommunikasjonsrådgivning.

Digdir regnskapsfører kjøp av tjenester til kommunikasjonsrådgivning på konto 6722. Tabell 2 viser konsulenttjenester til kommunikasjonsrådgivning. Tallene for 2021 er korrigert for feilføringer i perioden.

Tabell 2: Konsulenttjenester til kommunikasjonsrådgivning, korrigert

202120222023

Konto 6722

Konsulenttjenester til kommunikasjonsrådgivning, korrigert

1 200 00000

For å redusere bruken, har Digdir styrket den interne kompetansen og leveranseevnen.

Fellesføring 4: Desentralisert arbeid


Vi ser at vår strategi for å øke andelen medarbeidere på kontorene utenfor Oslo fører fram. De fleste vi rekrutterer nå tilhører våre kontorer i Leikanger og Brønnøysund, mot for tidligere da de fleste vi rekrutterte tilhørte Oslo-kontoret. Dette er viktig for oss for å bygge sterke og fagmiljøer på alle våre lokasjoner, samt etablere en bærekraftig fordeling av ansatte i våre kontorlokaler.


Digdir utlyser de fleste stillinger med mulighet for å jobbe på alle våre kontorsteder. For å sikre vekst på våre kontorer utenfor Oslo, lyses enkelte stillinger ut med fast kontorsted i Brønnøysund og/eller Leikanger.


Vi har etablert brandingteam på alle lokasjoner. Disse teamene gjennomfører målrettede aktiviteter for å tiltrekke og ansette medarbeidere som vil bo eller bosette seg på kontorene utenfor Oslo.

Portrett
Lina Åsdahl

"Vi som jobber med virksomhetsstyring i Digdir har en nøkkelrolle som tilrettelegger og koordinator for fagavdelingene. Det er spennende og lærerikt å få jobbe på tvers av virksomheten med økonomistyring og rapportering."