Hopp til hovedinnhold

Denne nettsiden er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Sammenhengende tjenester

​I 2023 fortsatte Digdir arbeidet som pådriver for arbeidet med sammenhengende tjenester og livshendelser. Livshendelsene melder at de er forsinket. Vi utnyttet virkemidlene til Digdir bedre for å øke evnen og kapasiteten til å skape sammenhengende tjenester. Vi delte innsikt, erfaringer og råd, også i Digdirs innpill til ny digitaliseringsstrategi.

Illustrasjon sammenhengende tjenester

Digdirs mål

Digdir hadde tre mål for sammenhengende tjenester i 2023.

Mål 1

Departementer og direktorater får relevant bistand til å levere sammenhengende tjenester

Resultat

  • Vi hadde god dialog med livshendelsene gjennom samarbeidsnettverket
  • Vi innhentet og formidlet kunnskap
  • Vi ga råd til livshendelsene og andre digitaliseringstiltak
  • Vi leverte en oversikt på digdir.no over pågående digitaliseringstiltak som støtter livshendelsene
  • Livshendelsen Alvorlig sykt barn fikk støtte fra både Stimulab, StartOff og Medfinansieringsordningen
  • Livshendelsen Starte og drive frivillig organisasjon var i Digitaliseringsrådet via Brønnøysundregistrenes tiltak "Digitalt økosystem for deling av data om frivillige virksomheter"

Prioriteringer og tiltak

  • Vi trenger krav til samarbeid og økt fart i arbeidet med regelverk og datadeling
  • Vi må løse utfordringen livshendelsene opplever rundt langsiktig finansiering, spesielt når tjenester settes i drift
  • Livshendelsene og arbeidet med sammenhengende tjenester er ikke i mål og må videreføres i ny digitaliseringsstrategi
  • Digdir vil prioritere Samarbeidsnettverket som en uformell møteplass hvor livshendelsene kan identifisere, samordne og koordinere felles utfordringer og behov

Oppnådd

Mål 2

Utvikle metodeverk og veiledning rettet mot behov i livshendelsene

Resultat

  • Samordning av livshendelsene har bidratt til større bevissthet om komplekse problemstillinger og økt gjennomføringsevnen på tvers av forvaltningsnivåer
  • Samarbeidsnettverket etablerte sterkere samordning mellom stat og kommune, og livshendelsene er sterkere koblet til Diginettverkene
  • Vi lanserte en oppdatert versjon av veiledningen i styring, organisering og samarbeid sammen med DFØ
  • Vi ga innspill til politiutvikling på området
  • Digdir deltok i flere relevante internasjonale fora
  • Digdir utviklet et notat om drivkrefter i samarbeid med Teknologirådet og bidro med framsynsmetodikki arbeidet med ny digitaliseringsstrategi
  • Digdir utviklet og delte metoder for å bruke fremsyn i arbeidet med tjenesteutvikling. Flere av livshendelsene, DigiUng, Statsforvalterne, Kriminalomsorgen og vårt eget departement, har tatt i bruk framsyn.

Prioriteringer og tiltak

  • Digdir skal implementere og spre veiledningen styre, organisere og samarbeide om sammenhengende tjenester. Samarbeidet med DFØ fortsetter.
  • Vi vil fortsette arbeidet med å samle og innrette virkemidlene til Digdir slik at de best mulig støtter opp under Digdirs samfunnsoppdrag og arbeidet med sammenhengende tjenester

Oppnådd

Mål 3

Sikre leveranser innenfor livshendelsen dødsfall og arv

Resultat

  • Arbeidet med Oppgjør etter dødsfall, Digital gravferdsmelding og Post til dødsbo hadde god framdrift
  • Digdir leverte sluttrapporten for Økt brukskvalitet i offentlig sektor
  • Vi definerte 150 begreper, slik at de betyr det samme i ulike deler av møtet med etterlatte
  • Livshendelsen deltok i DFØs pilot for Innbyggerundersøkelsen, hvor 1025 informanter svarte på spørsmål om brukerbehovene for etterlatte og arvinger

Prioriteringer og tiltak

  • Digitalt dødsbo er klar til drift om finansiering for drift, forvaltning og videreutviklingen kommer på plass
  • Digital gravferdsmelding arbeider mot lansering i Q1 2024. Løsningen avventer tilhørende forskrifter fra Barne- og familiedepartementet

Oppnådd

Eksempler på livshendelser i andre land

Danmark

  • Flytting
  • Skilsmisse
  • Bli digital borger
  • Miste pårørende
  • Flytte til Danmark
  • Flytte til utlandet
  • Flytting
  • Bli pensjonist
  • Bli forelder
  • Starte utdannelse

Estland

  • Jeg har blitt syk
  • Få et barn
  • Gifte seg
  • Jeg skal bytte bolig
  • Jeg vil starte et selskap
  • Jeg er kjøretøyeier
  • Jeg har mistet jobben
  • Jeg skal bli pensjonist

Sverige

  • Flytte
  • Fødsel
  • Arbeid
  • Bolig
  • Studere
  • Pensjonere
  • Starte og drive foretak

Finland

  • En nærstående sin død
  • Flytte til Finland
  • Innkalling til militærtjeneste
  • Havne i fengsel eller slippe fri fra fengsel

Mål

En av Digdirs hovedpriorieringer i 2023 var å opprettholde fremdrift i arbeidet med sammenhengende tjenester og ha spesielt fokus på livshendelsen dødsfall og arv. Arbeidet understøtter de to første målene i Digdirs tildelingsbrev. Vi har operasjonalisert arbeidet i tre delmål:

  1. Delmål 1: Departementer og direktorater får relevant bistand til å levere sammenhengende tjenester
  2. Delmål 2: Utvikle metodeverk og veiledning rettet mot behov i livshendelsene
  3. Delmål 3: Sikre leveranser innenfor livshendelsen dødsfall og arv

Resultater

​Delmål 1: Departementer og direktorater får relevant bistand til å levere sammenhengende tjenester

I 2023 innhentet og formidlet vi ytterligere erfaring og kunnskap om hindringene for å etablere sammenhengende tjenester og hvordan aktørene løser utfordringene. Vi samlet innsikten og våre beste råd i innspillet til den nye digitaliseringsstrategien.

I 2023 ble Samarbeidsnettverket mellom livshendelsene, KS, Diginettverkene og Digdir en viktig arena for å samle aktørene som jobber med å skape sammenhengende tjenester. Nettverket er åpent. De ansvarlige virksomhetene for livshendelsene, Skatteetaten, Bufdir og DFØ, deltar. Samarbeidet løfter tverrgående behov, problemstillinger og utfordringer. Vi tilbyr en oversikt over pågående digitaliseringstiltak som understøtter de syv livshendelsene på digdir.no.

Digdir forvalter en rekke finansielle, pedagogiske og juridiske virkemidler for digitalisering. I 2023 prioriterte vi å se og bruke virkemidlene i sammenheng. Et eksempel er livshendelsen alvorlig sykt barn, som fikk støtte fra både Stimulab, StartOff og Medfinansieringsordningen i 2023.

Gjennom Medfinansieringsordningen fikk åtte prosjekter tilsagn om til sammen 132,5 millioner kroner i 2023. Prosjektene har en beregnet netto nåverdi på om lag 1,4 milliarder kroner over 10 år. Det omfatter nytteeffekter i statlig, kommunal og privat sektor, og hos innbyggerne. Elleve prosjekter ble avsluttet i 2023. I ti av disse prosjektene samsvarer forespeilede gevinster med realiserbare gevinster.

Livshendelsen starte og drive frivillig organisasjon var i Digitaliseringsrådet i 2023 via Brønnøysundregistrenes tiltak «digitalt økosystem for deling av data om frivillige virksomheter». Flere virksomheter sier de jobber smidig. Digitaliseringsrådet erfaringsrapport for 2023 så nærmere på hvilke konsekvenser det får for organisering, styring og ledelse, også for departementene.

Delmål 2: Utvikle metodeverk og veiledning rettet mot behov i livshendelsene

Aktørene som deltar i arbeidet med å samordne livshendelsene opplever at større bevissthet for komplekse problemstillinger og at gjennomføringsevnen øker, f.eks. styring og organisering av samarbeid. I 2023 etablerte samarbeidsnettverket sterkere samordning mellom stat og kommune, og livshendelsene ble koblet til Diginettverkene. Nettverket gjennomførte tiltak sammen, som en regelverksworkshop med ressurssenteret for jus og datadeling, som økte den felles forståelsen blant deltakerne.

Livshendelsene arbeider med konkrete tiltak i gjennomføringsfasen, men er i økende grad forsinket. Det er flere eksempler på at sluttbrukere har fått verdi fra lanserte tiltak. I 2023 inkluderte vi Dødsfall og arv og Alvorlig sykt barn i DFØs innbyggerundersøkelse. Erfaringene viste at det metodiske rammeverket for å måle brukernytte kan gjenbrukes på flere livshendelser. Sammenstilling av data på tvers av ulike livshendelser er mer utfordrende fordi livssituasjonene for innbyggerne er ulike. Et annet funn var at det er behov for en felles definisjon av begreper, som brukernytte og effekt, for å kunne måle mer enhetlig på tvers av livshendelsene.

Gjennom 2023 videreutviklet vi veiledningen Styre, organisere og samarbeide om sammenhengende tjenester i samarbeid med DFØ og ga innspill til politikkutvikling på området. Veiledningen inneholder også nyere erfaringer og caser fra livshendelsene og virkemidler som Stimulab, Medfinansieringsordningen, Digitaliseringsrådet.

Digdir deltok også i 2023 i relevante internasjonale fora. Vi er nasjonalt kontaktpunkt i OECD/OPSI. Digdir deltok på et internasjonalt erfaringsutvekslingsmøte om fremsyn i politikkutvikling, sammen med DFD, OPSI og Finansdepartementet i Finland. Vi leverte også et notat med forslag til politikkutvikling for en mer forutseende forvaltning, inkludert forslag til den nye digitaliseringsstrategien.

Portrett
Marie Berntsen

"For meg har Digdir vært en givende start på arbeidslivet. Jeg har jobbet med innspill om drivkrefter og teknologiske trenger til den nye digitaliseringsstrategien og har fått delta i et internasjonalt samarbeidsprosjekt. Det er gøy å jobbe med digitalisering og innovasjon."

Delmål 3: Sikre leveranser innenfor livshendelsen dødsfall og arv

Digdirs egen livshendelse dødsfall og arv hadde god framdrift i 2023. Delprosjektene Oppgjør etter dødsfall og Digital gravferdsmelding er nær klare for å settes i drift. Arbeidet med Post til dødsbo pågår.

Digdir leverte sluttrapporten for økt brukskvalitet i offentlig sektor til departementet i mars. Livshendelsen har lagt vekt på å definere ord og begreper sammen med deltakere i nettverket, slik at begrepene betyr det samme der de brukes. Foreløpig er 150 begreper definert i livshendelsen. Helsedirektoratet publiserte informasjonssider om døden (Døden - en del av livet - Helsenorge og Skatt forbedret sine sider om Dødsfall - Skatteetaten). Dødsfall og arv har sammen med livshendelsen alvorlig sykt barn vært med i DFØs pilot om innbyggerundersøkelsen. Resultatene bekrefter og viser de samme problemstillingene og brukerbehovene for etterlatte og arvinger som Digdirs eget innsiktsarbeid.

Oppgjør etter dødsfall («Digitalt dødsbo») skal tilby arvinger en oversikt over, og innsikt i, avdødes formue og gjeld, veilede arvingene frem til valg av skifte og generelt effektivisere prosesser knyttet mot eierskifte og rettigheter til innsyn. Løsningen er teknisk sett ferdig. Noe juridisk arbeid gjenstår. Fordi Digdir ikke har finansiering til drift, forvaltning og videreutvikling, blir løsningen i beste fall 6 måneder forsinket. Løsningen kan ikke produksjonsettes uten finansiering. Prosjektet risikerer å måtte legge ned med mindre vi får finansiering til drift og forvaltning av løsninger i livshendelsen.

Digital gravferdsmelding arbeider mot lansering første kvartal 2024, som planlagt. Statsforvalterne i Vestfold og i Telemark er tjenesteeiere, og Oslo og Vestfold er pilotområde. En avdødes nærmeste etterlatte fastsettes som ansvarlig for gravferden, og vedkommende velger gravferdsbyrå, krematorium og gravplass. En nasjonal informasjonsside om gravferden er publisert (Gravferd (statsforvalteren.no)). Revidert gravplasslov ble behandlet i Stortinget 31. mai, og løsningen avventer tilhørende forskrifter fra Barne- og familiedepartementet.

Utfordringer

Forvaltningen har svake insitamenter for samarbeid. Styringsmodellene stimulerer ikke statlige virksomheter og kommuner til samarbeid på tvers. Vi mangler krav til samarbeid. Arbeid med regelverksendringer tar tid, og flere av livshendelsene avventer lovhjemler og forskrifter for å kunne realisere tiltak.

Livshendelsene benytter Digdirs virkemidler, men de er ikke tilstrekkelige. Livshendelsene er bekymret for langsiktig finansiering. Finansiering hindrer i flere tilfeller at nye tjenester settes i drift, spesielt nye tjenester der en aktør påtar seg et bredere ansvar for å samle tjenester og informasjon enn det som naturlig hører til virksomhetens samfunnsoppdrag.

Arbeid med økt sammenheng i tjenestetilbudet til innbyggerne, næringsdrivende og frivillig sektor er et kontinuerlig arbeid og krever langsiktighet. Virksomhetene som eier livshendelsene uttrykker behov for at arbeidet med livshendelsene videreføres i ny strategi. Livshendelsene har kommet ulikt langt, og de fleste melder om forsinkelser. Flere vil ikke være i mål når dagens strategiperiode er over i 2025.

Prioriteringer og tiltak

Digdir vil prioritere Samarbeidsnettverket som møteplass for livshendelsene og andre sammenhengende tjenester. Livshendelsene arbeider med konkrete tiltak i gjennomføringsfasen, brøyter vei for nødvendige forbedringer i forvaltningen og stimulerer til samarbeid på tvers. Samarbeidsnettverket belyser felles utfordringer og behov og bidrar til å identifisere, samordne og koordinere initiativ i livshendelsene.

Kommune-stat-samarbeidet skal styrkes i 2024. Digdir koordinerer samarbeidet mellom livshendelsene, KS og Diginettverkene.

Digdir skal implementere og spre veiledningen styre, organisere og samarbeide om sammenhengende tjenester. Samarbeidet med DFØ fortsetter.

I 2024 skal Digdir følge opp arbeidet med helhetlig informasjon og digital assistanse, som er en del av Skate i veikart 2.0 for felles økosystem. Fire av livshendelsene arbeider med portaler og samler informasjon som skal gjøre det enklere å finne informasjon og utføre oppgaver i forvaltningen. (Dødsfall og arv med Digitalt dødsbo, Alvorlig sykt barn med Enklere tilgang til informasjon, Ny i Norge med nettstedet www.nyinorge.no og Starte og drive frivillig organisasjon med www.tilskudd.no.)

Vi vil fortsette arbeidet med å samle og innrette virkemidlene til Digdir slik at de best mulig støtter opp under Digdirs samfunnsoppdrag og arbeidet med sammenhengende tjenester.

I Norge har vi syv livshendelser

De syv livshendelsene i Norge

  • Starte og drive en bedrift
  • Alvorlig sykt barn
  • Ny i Norge
  • Dødsfall og arv
  • Starte og drive en frivillig organisasjon
  • Miste og finne jobb
  • Få barn