Hopp til hovedinnhold

Denne nettsiden er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Bærekraft

Digitalisering er en nøkkel til å nå FNs bærekraftsmål. Arbeidet med bærekraft har to dimensjoner i Digdir. Den ene handler om hvordan vi løser samfunnsoppdraget vårt og legger til rette for bærekraftige løsninger gjennom digitalisering. Den andre dreier seg om vår egen drift og hvordan vi ivaretar egne medarbeidere, bruker anskaffelser, effektiviserer driften og reduserer uønskede effekter på klimaet og miljøet.

Samfunnsoppdraget vårt, som er å være regjeringens fremste verktøy for raskere og mer samordnet digitalisering, handler om bærekraft. Ved å utvikle og dele løsninger, data og kunnskap, kan vi legge til rette for et samfunn preget av større likhet og mindre sløsing med ressurser.

Digitalisering og bærekraft to sider av samme sak

En av Digdirs hovedoppgaver er å øke bruken av og videreutvikle det nasjonale økosystemet for digital samhandling og tjenesteutvikling slik at det dekker både eksisterende og nye behov.

I Norge nyter vi godt av høy digital kompetanse i befolkningen, god digital infrastruktur og at samfunnet som helhet har kommet langt i digitaliseringen. Blant annet er Altinn erklært et digitalt fellesgode av Alliansen for digitale fellesgoder. Bak alliansen står blant annet UNICEF, FNs utviklingsprogram og Norad. Deling som prinsipp ligger til grunn for videreutvikling av Altinn- og datadelingsproduktene våre. Vi bruker åpen kildekode der det er mulig. Målet er å utvikle og gjenbruke gode, digitale løsninger som kan fremme større likhet i verden og bidra til at vi når FNs bærekraftsmål.

Deling av data er avgjørende for å skape et mer bærekraftig samfunn og er en av hovedoppgavene til Digdir. Eksemplene på at deling av data skaper ny næring og effektivisering, er mange. Værdata blir for eksempel brukt til å planlegge shippingruter for å redusere energibruk og utslipp og til å planlegge gjødsling og forebygge utslipp fra landbruket. Bedre flyt av energidata gjør det mulig å redusere forbruk og kostnader innen så vel transport og industri som i husholdningene. EU jobber dessuten med å fremme digitalisering av utslipps- og bærekraftsdata fra virksomheter for å bidra til å gjøre gode bærekraftsresultater til et konkurransefortrinn.

Bærekraftsmålene 8, 9, 10 og 16
Bærekraftsmålene 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekst, 9: Industri, innovasjon og infrastruktur, 10: Mindre ulikskap og 16: Fred, rettferd og velfungerende institusjoner

Bærekraftsmål 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekst

  • Ved å fremme deling og bruk av data, gjør Digdir det mulig for både private og offentlige virksomheter å skape nye verdier og skape innovative, mer effektive og miljøvennlige løsninger på store samfunnsutfordringer.
  • Digdir tilbyr og utvikler svært kostnadseffektive fellesløsninger som setter fart i digitaliseringen i Norge og som kan gjøre det samme i mindre utviklede land.
  • Vi utvikler innovative, kostnadseffektive løsninger sammen med andre virksomheter i både offentlig og privat sektor gjennom DSOP-samarbeidet og Datafabrikken med Digital Norway.

Bærekraftsmål 9: Industri, innovasjon og infrastruktur

  • Digdir bidrar både med råd om hvordan vi kan og bør videreutvikle det felles digitale økosystemet slik at det dekker viktige samfunnsbehov og legger til rette for samhandling, tjenesteutvikling og innovasjon.
  • Gjennom innovasjonsarbeidet bidrar Digdir til å etablere nye arbeidsmetoder som setter offentlig sektor i stand til å møte framtidens utfordringer og utnytte ressursene bedre.
  • Digdir tilbyr samfunnskritiske og andre digitale fellesløsninger, prinsipper, rammeverk som gjør at statlige virksomheter og kommuner slipper å bruke ressurser på egne løsninger for å løse like behov.

Bærekraftsmål 10: Mindre ulikhet

  • Digdir er en pådriver og hjelper for å skape mer sammenhengende tjenester, slik at innbyggere og næringsliv i hele landet får et bedre tilbud og en mer ensartet brukeropplevelse. For innbyggerne er sammenhengende tjenester spesielt viktig for å takle krevende livshendelser.
  • Digdirs digitale fellesløsninger reduserer det digitale gapet mellom mer og mindre ressursrike kommuner i Norge.
  • Digdir har en rekke bidrag for å øke digital inkludering. Eksempler er eID for alle, universell utforming, klarspråk, brukskvalitet, sammenhengende tjenester og helhetlig informasjon.
  • Digdir er tilsyn for universell utforming av ikt i både offentlig og privat sektor. Universell utforming gjør det mulig for alle å delta i samfunnet på like vilkår, og er et viktig virkemiddel for å redusere digitalt utenforskap.
  • Digdir fremmer klart språk i offentlig sektor i digitalisering og innovasjon. Klart språk reduserer det digitale utenforskapet og gjør at brukerne kan finne det de trenger, forstå det de finner og gjøre det de skal.

Bærekraftsmål 16: Fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner

  • Altinn er et digitalt fellesgode som understøtter FNs bærekraftsmål ved at alle virksomheter, både i Norge og andre land, kan gjenbruke og videreutvikle hele løsningen.
  • Digdirs arbeid med fellesløsninger og deling av data legger til rette for effektivitet og åpenhet i institusjoner på alle nivåer.
  • Digdirs innsynsløsning eInnsyn.no sørger for at innbyggerne får utøvd sin demokratiske rett til åpenhet og innsyn i offentlig forvaltning. Det er viktig for tilliten til at offentlige institusjoner er velfungerende og opptrer rettferdig.
  • Digdir jobber for å styrke informasjonssikkerheten i stat og kommune. God informasjonssikkerhet og personvern er en forutsetning for å opprettholde den høye tilliten til offentlige myndigheter og tjenester.
  • Elektroniske identitetsforvaltning (eID) gjør det mulig for både norske og utenlandske brukere å bevise sin juridiske identitet i digitale tjenester.
  • Digdir arbeider for å sikre alle en identitet, blant annet gjennom fødselsregistrering.
  • Gjennom flere av virkemidlene våre, slik som Stimulab, Medfinansieringsordningen og Digitaliseringsrådet, støtter vi prosjekter for å løse viktige samfunnsutfordringer og setter brukeren i sentrum.
Kontorlokalene på Økern Portal
Digdir har kontorlokaler på Økern Portal i Oslo
Kontorlokaler Brønnøysund
Kontorlokalene til Digdir i Brønnøysund. Foto: Gunn-Rita Mosheim

Kontorlokaler med sterk miljøprofil

Lokalene våre i Brønnøysund og Oslo har sterke miljøprofiler. Det var et bevisst valg å finne lokaler med gode miljøegenskaper da vi flyttet i 2021, og miljø- og energikrav preget anskaffelsen. I Brønnøysund leier vi lokaler og deler fellesarealer med Brønnøysundregistrene i et bygg med BREEAM-NOR-sertifikat på nivået «Very good». Lokalene på Økern i Oslo har BREEAM-NOR-sertifikat på nivået "Excellent" og tilfredsstiller energiklasse A. Miljøhensyn er lagt til grunn for alle valg i lokalene, og vi deler kurs- og møteromslokaler med DFØ for å utnytte arealene best mulig.

Bærekraftige anskaffelser og forvaltning av inventar

Digdir har som mål å dekke behovet for møbler og inventar på en ressurseffektiv måte som fremmer sirkulær økonomi og ivaretar klima og miljøhensyn. Vi har en rammeavtale om nye møbler som er designet for en sirkulær økonomi. I tillegg har vi en rammeavtale om brukte møbler, som gjør det mulig å bytte til produkter vi har bruk for og levere møbler vi ikke har bruk for til leverandøren for gjenbruk. I forbindelse med flyttingen i 2021 oppgraderte og gjenbrukte vi en stor andel av møblene fra de tidligere lokalene. Når det gjelder IT-utstyr benytter vi statlige fellesavtaler inngått av Statens innkjøpssenter. Disse avtalene inneholder krav som ivaretar miljø og bærekraft. Blant annet avtale for "Ombruk og gjenvinning av IKT-utstyr".

1. januar 2024 ble kravene for å ivareta miljø- og klimahensyn skjerpet i offentlige anskaffelser. Endringen innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel skal vektes med minimum tretti prosent i alle anskaffelser over EØS-terskelverdi. Alternativt kan det stilles klima- og miljøkrav i kravspesifikasjon, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Digdir tar hensyn til dette i anskaffelser.