Hopp til hovedinnhold

Denne nettsiden er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Overordnet styring og kontroll

​Digdir har tilfredsstillende styring og kontroll som er tilpasset virksomhetens størrelse, oppgaver og risiko. I 2023 oppnådde vi alle vesentlige mål.

Digdir har velfungerende prosesser for virksomhetsstyring, og jobber kontinuerlig med forbedringer. Aktiviteter er planlagt i henhold til hovedinstruks og tildelingsbrev. Vi utarbeider årlig virksomhetsplan som konkretiserer direktoratets mål, utviklings- og driftsoppgaver, prioriteringer, ressursfordeling, risiko og tiltak. Aktiviteter og økonomi følges opp regelmessig gjennom rapportering og intern styringsdialog, noe som danner grunnlag for ledelsesbeslutninger. Oppgaver med stor strategisk betydning er valgt ut til prosjektportefølje og følges opp særskilt.

Risikovurdering er integrert i prosesser for planlegging, oppfølging og rapportering. Hver avdeling vurderer risiko for manglende måloppnåelse. Avdelingenes risikovurdering er utgangspunktet for overordnet risikovurdering i direktoratet. Overordnet risikovurdering oppdateres årlig pr. 31.8. Høsten 2023 vedtok Digdir retningslinje for risikostyring, og vi jobber nå med å implementere retningslinjen.

Digdir har god oversikt over ressursbruk gjennom regelmessig økonomioppfølging. Vi rapporterer jevnlig status på økonomi og prognose til departementet.

Digdir har en sentralisert innkjøpsfunksjon. Vi gjennomfører innkjøp og offentlige anskaffelser i henhold til vedtatt anskaffelsesstrategi, rolle- og ansvarsfordeling. Digdir har bl.a. et fullmaktsystem knyttet til kontraktsverdi som angir hvilket ledernivå som kreves for å beslutte at det skal gjennomføres anskaffelser og inngås avtaler. Videre har vi rutiner og retningslinjer for innkjøp med verdi over og under 100 000 kroner eks. mva. og avtaleoppfølging, bl.a. skal fakturaer knyttes mot avtalens saksnummer ved attestering.

Vi har planlagt digitalisering av eldre papirarkiv. Skanning-jobben vil starte sommeren 2024.

Effektiv administrasjon

Digdir jobber kontinuerlig med å sikre en effektiv og brukervennlig administrativ funksjon gjennom digitalisering. Vi benytter fellesløsninger fra DFØ for økonomi- og HR-funksjoner. I 2023 innførte vi nytt fakturabehandlingssystem, Unit4 Web. Vi benytter digitale verktøy for konkurransegjennomføring og avtaleforvaltning.

Styrket sikkerhet og beredskap

I 2023 jobbet Digdir videre med å styrke sikkerhet og beredskap i en skjerpet sikkerhetssituasjon. Styringssystemet for sikkerhet dekker samfunnssikkerhet, informasjonssikkerhet, personvern og beredskap. Vi styrer og kontrollerer styringssystemets faste aktiviteter gjennom årshjul for sikkerhet og beredskap. Vi bruker ledelsens årlige gjennomgang av styringssystemet til å evaluere og forbedre systemet og rutiner.