Hopp til hovedinnhold

Denne nettsiden er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Forklaring til bruk av budsjettfullmakter

Mottatte belastningsfullmakter

Digdir har i 2023 mottatt belastningsfullmakter på totalt 3,5 mill. kroner fra henholdsvis Kommunal- og Distriktsdepartementet (KDD) på 1,5 mill. kroner, Helsedirektoratet på 1 mill. kroner og Kultur og likestillingsdepartementet på 1 mill. kroner. Belastningsfullmakt på 0,5 mill. kr fra KDD knyttet til digital innsynsløsning i offentlig sektor ble etter dialog med departementet trukket tilbake i desember 2023. Digdir har benyttet 3 mill. kroner av gjenstående belastningsfullmakter.

Avgitte belastningsfullmakter (utgiftsført av andre)

Digdir har gitt belastningsfullmakter til 15 andre statlige virksomheter for 20 prosjekter på kapittel 540, post 25 Medfinansieringsordningen for digitaliseringsprosjekter. Fullmaktene utgjorde om lag 114,8 mill. kroner, hvorav virksomhetene har benyttet seg av om lag 73,1 mill. kroner av belastningsfullmaktene.

På kapittel 540, post 26 StimuLab har Digdir gitt belastningsfullmakt til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet på 3,1 mill. kroner. Belastningsfullmakten er benyttet fullt ut.

Digdir har gitt Skatteetaten en belastningsfullmakt på kapittel 3540, post 86 for inntektsføring av tvangsmulkt, som kan bli ilagt av Digdir ved Tilsynet for universell utforming av ikt. For 2023 er det ikke utstedt tvangsmulkt.

Tilsagnsfullmakter

Medfinansieringsordningen for digitaliseringsprosjekter har i 2023 hatt en tilsagnsfullmakt slik at samlet ramme for nye tilsagn og tidligere pådratt ansvar kan utgjøre inntil 124,089 mill. kroner. Samlet tilsagn per 31. desember 2023 utgjør 106,72 mill. kroner for 2024 og 2025. Fremtidige forpliktelser for tilsagnsrammen 2022 og 2023 dekkes gjennom overførte midler fra 2022 og 2023, samt bevilgning i 2024 og 2025.

Stikkordet «kan overføres»

Digdirs bevilgning på kapittel 540, postene 21, 23, 25, 26, 27 og 29 er gitt med stikkordet «kan overføres», jf. note B. Bevilgninger som kan overføres kommer fra tildelinger gitt innenfor de to siste budsjettår og Digdir lar det inngå som del av mulig overført beløp til 2024.

Fullmakt til å overskride driftsbevilgninger mot tilsvarende merinntekter

Digdir har fullmakt til å overskride driftsbevilgning under kapittel 540 mot tilsvarende merinntekter på kapittel 3540, jf. romertallsvedtak II Merinntektsfullmakter, jf. Innst. 16 S (2022-2023) vedtatt 15. desember 2022.

Utgiftsbevilgninger på kapittel 540, post 01, 21 og 23 har merinntektsfullmakt mot kapittel 3540, post 03. Inntektene er derfor fordelt mot disse utgiftspostene.

  • Merinntekt på kapittel 3540, post 03 mot kapittel 540, post 01 utgjør om lag 0,4 mill. kr og er i hovedsak knyttet til refusjon i forbindelse med Digitaliseringskonferansen.
  • Merinntekt på kapittel 3540, post 03 mot kapittel 540, post 21 utgjør om lag 13,9 mill. kr og er i hovedsak knyttet til prosjektene EUs digitale lommebok, Nordisk-baltisk samarbeid og Cross Boarder Digital Services.
  • Merinntekter på kapittel 3540, post 03, mot kapittel 540, post 23 utgjør om lag 13,1 mill. kroner og er knyttet til videreutvikling av Altinn-plattformen som kun den enkelte tjenesteeier har behov for, ulike samarbeidsprosjekter mellom tjenesteeiere og Altinn samt Oslo kommune sin andel av bruken av eInnsyn.

Utgiftsbevilgningen på kapittel 540, post 22 har merinntektsfullmakt mot kapittel 3540, post 05. Mindreinntekten er på om lag 1,1 mill. kroner og skyldes i hovedsak reduserte inntekter da færre kunder utenfor statens nettoføringsordning enn estimert brukte ID-porten i 2023. I tillegg skyldes mindreinntekten en noe lavere bruk av Digital postkasse til innbyggere enn forventet.

Utgiftsbevilgningen på kapittel 540, post 27 har merinntektsfullmakt mot kapittel 3540, post 04. For 2023 utgjør merinntekten 0,7 mill. kroner og er knyttet til tilskudd fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet for prosjektet «Kunnskapsgrunnlag for universell utforming av digital utanforskap i opplæringssektoren»

Utgiftsbevilgningen på kapittel 540, post 29 har merinntektsfullmakt mot kapittel 3540, post 07. Merinntekten utgjør om lag 7,1 mill. kroner og er knyttet til økt bruk av SMS-varsling og andre driftsmessige endringer som gjelder flere tjenesteeiere på Altinn-plattformen.

Mulig overførbart beløp

Mindreutgift inkludert merinntekter på kapittel 540, post 21 utgjør om lag 1,4 mill. kroner og er søkt overført.

Mindreutgift inkludert merinntekter på kapittel 540, post 23 utgjør om lag 4,1 mill. kroner og er søkt overført.

Ubrukt bevilgning på kapittel 540, post 25 utgjør om lag 79,6 mill. kroner og er søkt overført.

Ubrukt bevilgning på kapittel 540, post 26 utgjør 3,3 mill. kroner og er søkt overført.

Mindreutgift inkludert merinntekt på kapittel 540, post 29 utgjør om lag 1,9 mill. kroner og er søkt overført. Mindreutgiften på post 29 vil i henhold til samarbeidsavtalen bli avregnet tjenesteeierne i 2024 mellom kapittel 540, post 29 og kapittel 3540, post 07.