Deling av data
I 2023 fortsatte Digdir arbeidet med juridisk rådgivning i komplekse dataspørsmål. Vi satte i gang tiltak for å legge til rette for økt deling og bruk av data, bl.a. gjennom arbeid med nasjonale grunndata og en ny veiledning for ansvarlig bruk av kunstig intelligens.
Digdirs mål
Digdir hadde fem mål for arbeidet med deling av data i 2023.
Mål 1
Videreutvikle Digdirs rolle som pådriver for økt datadeling innen og fra forvaltningen
Resultat
Digdir har
- utviklet en produktgruppestrategi for datadelingsprodukter som gir felles retning og at de ikke har overlappende funksjonalitet.
- etablert et tverrgående informasjonsforvaltnings- og datadelingsteam som styrker rollen som fagdirektorat på datadelingsfeltet.
- fortsatt å avholde møteserien "Faglig arena for informasjonsforvaltning og datadeling" med hele 46 svært relevante innlegg i 2023.
- ved Datajegeren fulgt opp fire henvendelser i 2023 med potensial for næringsutvikling. Resultatene er postet i Datalandsbyen.
Prioriteringer og tiltak
Digdir skal inn i 2024
- bidra til at det innføres sterkere krav og insentiver til å dele data
- målrettet kommunisere for å nå bredt ut med vårt budskap
- fortsette å gi gode, velfunderte, faglige råd
- aktivt samarbeide med andre i arbeidet med å realisere det datadrevne samfunnet
Oppnådd
Mål 2
Videreutvikle arbeidet med nasjonale grunndata
Resultat
- Digdir leder Skates tverretatlige arbeidsgruppen på "nasjonale grunndata" og har levert et første utkast til et rammeverk for helhetlig styring av Norges nasjonale grunndata
Prioriteringer og tiltak
- Jobbe videre med rammeverket for helhetlig styring
- Jobbe med å implementere Digital Governance Act (DGA) og etablere rollene der
Oppnådd
Mål 3
Kartlegging av behov for endringer i regelverk og mer samordnet veiledning knyttet til deling av data
Resultat
- Digdir har utarbeidet en rapport som svar på oppdraget om å kartlegge behovene. Rapporten inneholder 3 hovedfunn og 8 anbefalinger. Funn som krever regelverksendringer er gitt som innspill i arbeidet med Digitaliseringsstrategien. Rapporten er ikke offentlig tilgjengelig.
Prioriteringer og tiltak
- Jobbe videre med funnene og anbefalingene samt prioritere de som er aktuell inn i respektive fagteam
- Fortsette med bidrag inn i Digitaliseringsstrategien
Oppnådd
Mål 4
Regelverksutvikling, herunder bistå departementet i arbeidet med EU-regelverk
Resultat
Digdir har
- bidratt til kunnskap om kommende EU-regelverk og regelverksutvikling på digitaliseringsfeltet ved å holde over 10 presentasjoner på profilerte arenaer (Arendalsuka, Digitaliseringskonferansen, Skate AU fagdag m.m.).
- utarbeidet et faktaark om EU-regelverk som har blitt sendt til Skate og andre offentlige virksomheter.
- ledet Nordic-Baltic working group on regulatory issues-prosjektet (NOBAREG) om implementering av EU-rettsakter, og har ledet to workshops om forvaltningsstruktur i de forskjellige rettsaktene.
Prioriteringer og tiltak
- Digdir har utarbeidet veiledningsmaterialet for forsvarlig bruk av kunstig intelligens, inkl. retningslinjer for bruk av generativ KI. KI-teamet har holdt ca. 30 presentasjoner for større forsamlinger og toppledernivå.
Delvis oppnådd
Mål 5
Fortsette arbeidet med veiledningsmateriale for kunstig intelligens
Resultat
- Digdir har utarbeidet veiledningsmaterialet for forsvarlig bruk av kunstig intelligens, inkl. retningslinjer for bruk av generativ KI. KI-teamet har holdt ca. 30
Prioriteringer og tiltak
- Fortsette med å utvikle veileder etterhvert som modning skjer
- Bidra inn i AI-act arbeidet
Oppnådd
Nøkkeltall
Deling av data er viktig både for en mer effektiv offentlig sektor, og økt verdiskaping.
Unike brukere på data.norge.no i 2023 mot 40 066 i 2022
Sidevisninger på data.norge.no mot 243 675 i 2022
Antall datasett på data.norge.no i 2023 mot 1 659 i 2022
Tilrettelegging for deling av data i offentlig sektor og med privat sektor er et viktig mål i regjeringens digitaliseringspolitikk. Deling og bruk av data er essensielt i realiseringen av sammenhengende tjenester og for å gi økt verdiskaping i næringslivet. Digdir jobber derfor for at virksomheter skal kunne dele og få tilgang til gode data på en trygg måte.
Mål
I 2023 ble Digitaliseringsdirektoratet bedt om å fortsette å styrke sin rolle som både premissgiver, pådriver og iverksetter av mål og strategier på datadelingsområdet. Dette er viktig for å oppnå ett av Digdirs hovedmål: Forvaltningen i Norge er effektiv, åpen, samordnet og har høy tillit i befolkningen. Vi har operasjonalisert Digdirs arbeid med deling av data i fem delmål.
- Delmål 1: Videreutvikle Digdirs rolle som pådriver for økt datadeling innen og fra forvaltningen
- Delmål 2: Videreutvikle arbeidet med nasjonale grunndata
- Delmål 3: Kartlegging av behov for endringer i regelverk og mer samordnet veiledning knyttet til deling av data
- Delmål 4: Regelverksutvikling, herunder bistå departementet i arbeidet med EU-regelverk
- Delmål 5: Fortsette arbeidet med veiledningsmateriale for kunstig intelligens
Resultater
Delmål 1: Videreutvikle Digdirs rolle som pådriver for økt datadeling innen og fra forvaltningen
Digdir har utviklet en produktgruppestrategi for datadelingsprodukter. Strategien skal gi Digdirs eksisterende produkter en felles retning og sikre at de er komplementære og ikke har overlappende funksjonalitet. Digdir har i tillegg etablert et tverrgående informasjonsforvaltnings- og datadelingsteam som har ansvar for å styrke Digdirs rolle som premissgiver og fagdirektorat på datadelingsfeltet. I tillegg til å ha etablert en produktgruppestrategi og tverrgående team for datadeling i Digdir, har vi fortsatt å avholde møteserien «Faglig arena for informasjonsforvaltning og datadeling» med 46 svært relevante innlegg fordelt på 29 møter. Datajegeren har fulgt opp fire henvendelser i 2023 med potensial for næringsutvikling. Resultatene er postet i Datalandsbyen.
Datadelingsoversikt ble publisert på data.norge.no våren 2023. Denne viser hvilke offentlige virksomheter som har delt data og hvilke som ikke har delt data. Kilden er hvem som har registrert data i Felles datakatalog. Mange virksomheter ser verdien av å bruke data fra andre til eget formål, uten at det er samme fokus på deling av egne data. Dette viser seg på data.norge.no, der det har vært lavere vekst enn forventet på bidrag med metadata om nye datasett. Unntaket er GeoNorge, som nå tilbyr sine metadata gjennom data.norge.no og med tilgang til informasjon om mer enn 8 000 datasett – en økning fra rundt 1 800 datasett.
2023 har vært et aktivt år for Datalandsbyen og vi har mottatt og svart på 24 etterspørsler. Trafikken i Datafabrikken gikk betydelig ned i 2023.
Delmål 2: Videreutvikle arbeidet med nasjonale grunndata
Digdir leder Skates tverretatlige arbeidsgruppe på «nasjonale grunndata» og har levert et første utkast til et rammeverk for helhetlig styring av Norges nasjonale grunndata.
Delmål 3: Kartlegging av behov for endringer i regelverk og mer samordnet veiledning knyttet til deling av data
Digdir har utarbeidet en rapport som svar på oppdraget. Rapporten inneholder tre hovedfunn og åtte anbefalinger. Funn knyttet til behov for regelverksendringer er også gitt som innspill til arbeidet med den nye digitaliseringsstrategien.
Delmål 4: Regelverksutvikling, herunder bistå departmentet i arbeidet med EU-regelverk
Digdir har spredt kunnskap om kommende EU-regelverk og regelverksutvikling på digitaliseringsfeltet ved å holde over 10 presentasjoner på profilerte arenaer (Arendalsuka, Digitaliseringskonferanse, Skate AU fagdag m.m). Videre har Digdir utarbeidet et faktaark om EU-regelverk som har blitt sendt til Skate og andre offentlige virksomheter. Digdir har ledet Nordic-Baltic working group on regulatory issues (NOBAREG) prosjektet om implementering av EU-rettsakter, og har ledet to workshops om forvaltningsstruktur i de forskjellige rettsaktene.
Vi startet arbeidet med å revidere veileder for digitaliseringsklart regelverk, med kick-off på Lovkonferansen.
Delmål 5: Fortsette arbeidet med veiledningsmateriale for kunstig intelligens
I 2023 utarbeidet og lanserte Digdir veiledning for forsvarlig bruk av kunstig intelligens, inkl. retningslinjer for bruk av generativ KI. KI-teamet har holdt ca. 30 presentasjoner for større forsamlinger og toppledernivå.
Utfordringer
Det er fortsatt mye uforløst potensial i deling og bruk av data. Tilgang til data på tvers av forvaltningen og forvaltningsnivåene ligger på samme nivå som siden 2020. Manglende deling og tilgang på informasjon om datasett er en bremsekloss for digitalisering og arbeidet med sammenhengende tjenester. Det gjør det også vanskeligere å realisere verdiene som ligger i gjenbruk av data.
De fleste virksomhetene i forvaltningen er både datakonsument og datatilbyder. Å konsumere data gir ofte en direkte gevinst for den som bruker data. Derimot er det mer ressurskrevende for virksomhetene å legge til rette for deling av data. I tillegg til ulike gevinster, opplever mange virksomheter at juridisk risiko forblir hos datatilbyder. I vårt innspill til den nye digitaliseringsstrategien har Digdir spilt inn flere strukturelle utfordringer vi mener er viktig å adressere på nasjonalt nivå for å utløse verdiene i datadeling.
Prioriteringer og tiltak
Det nyopprettede teamet «Data som ressurs» skal i 2024 utarbeide en datastrategi som gir retning for Digdirs arbeid med informasjonsforvaltning og datadeling. Teamet vil også etablere et kunnskapsgrunnlag og skal sørge for at Digdirs informasjon om informasjonsforvaltning og deling og bruk av data er synlig, samordnet og tydelig. Teamet vil prioritere behovene i tråd med målene i gjeldende produktgruppestrategi og fjerne produkter og tjenester som ikke lenger gir verdi. Teamet skal være en aktiv premissgiver for hvilken retning Digdirs produkter innenfor datadeling skal utvikles i.
På regelverksfeltet vil Digdir samarbeide med departementet om innlemmelse av de ulike EU rettsaktene. Vi skal blant annet gi råd om forvaltningsstruktur for KI-forordningen. I tillegg skal Digdir utarbeide posisjonsnotater, blant annet om vurdering av lisensavtalen som offentlige virksomheter kan bruke ved tilgjengeliggjøring av offentlige data(NLOD). Vi skal også oppdatere veilederen for digitaliseringsklart regelverk.
Digdir vil i dialog med departementet vurdere å avvikle Datafabrikken, inkludert hvordan vi skal videreføre kapabilitetene i Datafabrikken, i 2024.
På KI-feltet skal Digdir ta en aktiv rolle for å sikre en balansert debatt om bruk av KI og KI-forordningen.
"For meg er Digdir en spennende arbeidsplass med mange gode kollegaer. Jeg jobber i to team innenfor datadeling, med arbeidoppgaver som er både lærerike og varierende!"