Nærmere forklaring til nøkkeltall
Nøkkeltallene er i sin helhet presentert i årsrapportens kapittel 2, og gir informasjon om virksomheten. Nøkkeltall skal gjøre det mulig å sammenligne utviklingen i virksomheten over tid.
Digdir ble en ny organisasjon fra 1. januar 2020 etter at deler av tidligere Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) ble slått sammen med Altinn og deler av informasjonsforvaltningsmiljøet fra Brønnøysundregistrene. Tall fra før 2020 refererer til Difi, som utgjør den største andelen av det nye direktoratet. Tallene gir bakgrunnsinformasjon, men inkluderer også avdelinger i Difi som ble overført til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i forbindelse med opprettelsen av Digdir. Nøkkeltallene fram til 2020 inkluderer dermed f.eks. fagområdet offentlige anskaffelser som ble overført fra Digdir til DFØ pr. 1. september 2020. Nøkkeltallene er utarbeidet i tråd med DFØs veiledningsnotat – Årsrapport for statlige virksomheter.
Utnyttelsesgraden viser forbruk i prosent av samlet disponibel bevilgning, inkludert merinntekter hensyntatt korrigering for offentlige refusjoner som gjelder lønn. Utnyttelsesgraden korrigert for tilskuddsordningene Medfinansieringsordning for digitaliseringsprosjekter og StimuLab er i 2023 på 99,1 pst. Dette er en økning sammenlignet med 2022, hvor utnyttelsesgraden utgjorde 96,8 pst. Utnyttelsesgraden viser at Digdir har høy aktivitet på tildelte midler til drift, forvaltning og utvikling.
Utnyttelsesgraden inkludert tilskuddsordningene er økt fra 94,3 pst i 2022 til 95 pst i 2023.
For beregning av utnyttelsesgrad er følgende lagt til grunn:
- Samlede tildelinger på budsjettkapittel 540 er fra 2022 til 2023 redusert med 2,6 pst fra 1 116,6 mill. kroner til 1 087,7 mill. kroner. I 2022 fikk Digdir en særskilt tildeling for å dekke gjennomføring av et koordinert opplegg for utstedelse av eID til ukrainske flyktninger på 26,0 mill. kroner. Korrigert for denne tildelingen har direktoratet en reduksjon på 0,3 pst i samlede tildelinger fra 2022 til 2023.
- Totale driftsutgifter i direktoratet utgjør 935,1 mill. kroner i 2023, mot 858,6 mill. kroner i 2022. Dette er en økning på 8,9 pst. Den økte andelen av driftsutgifter sammenlignet med 2022 skyldes kostnader til modernisering av fellesløsningene og en kostnadsøkning for bruk av Digdirs fellesløsninger, bl.a. ID-porten, Digital postkasse til innbyggerne, eSignering og Altinn. Deler av kostnadsøkningen dekkes av merinntekter.
Antall utførte årsverk ved utgangen av 2023 viser 6 årsverk flere enn i 2022, som er en økning på 1,8 pst. Beregningen av antall utførte årsverk for 2023 er i likhet med 2022 utført i tråd med DFØs veiledningsnotat for årsrapport og PM-2019-13: Definisjon av utførte årsverk. I henhold til PM skal tillegg for merarbeid være i forhold til den ansattes arbeidstidsavtale, målt opp mot en full stilling.
Lønnsandelen i forhold til driftsutgifter er totalt på 36,6 pst, som er på tilsvarende nivå som 2022.