Hopp til hovedinnhold

Denne nettsiden er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Samlet vurdering av måloppnåelse

Vi vurderer den samlede måloppnåelsen for 2023 som god. Det krevende moderniseringsarbeidet for våre samfunnskritiske fellesløsninger innebar at vi måtte om- og nedprioritere andre områder. Likevel leverte vi som avtalt på alle vesentlige mål og oppdrag.

I dette kapitlet legger vi fram sju fagregnskaper hvor vi vurderer mål, resultater, utfordringer og prioriteringer på våre fagområder. Sammen gir delene et dekkende bilde av Digdirs virksomhet i 2023. Kapittelet inneholder også vår vurdering av
ressursbruk, en oversikt over status på oppdragene våre i 2023 og vår bærekraftsrapportering.

Oppsummering av fagområdene

Her følger et kort sammendrag for hvert fagområde. Du finner detaljerte redegjørelser for hvert fagområde senere i dette kapittelet.

Felles økosystem

Digdir arbeider for at vi skal ha et felles økosystem for nasjonal digital samhandling og tjenesteutvikling som er lett tilgjengelig, enkelt å bruke og løser felles behov. I 2023 har Digdir prioritert å løse behov identifisert i Skates veikart for felles økosystem for å øke samhandlingsevnen i offentlig sektor. Vi jobbet videre med et rammeverk for bedre finansieringsmodeller for nasjonale og sektorielle fellesløsinger. Vi utarbeidet et utkast til handlingsplan for den nye eID-strategien. Vi bidro aktivt i arbeidet med å utvikle en digital lommebok i EU og identitets-matching på tvers av landegrensene til de nordisk-baltiske landene.

Deling av data

Digdir jobbet også i 2023 for at virksomheter skal kunne dele og få tilgang til gode data på en trygg måte. Tilrettelegging for deling av data i offentlig sektor og med privat sektor er et viktig mål i regjeringens digitaliseringspolitikk. Deling og bruk av data er essensielt for å kunne utvikle sammenhengende tjenester og for økt verdiskaping i næringslivet. I 2023 fortsatte Digdir arbeidet med juridisk rådgivning i komplekse datadelingsspørsmål. Vi satte i gang tiltak for å legge bedre til rette for økt deling og bruk av data, bl.a. gjennom arbeid med nasjonale grunndata og en ny veiledning for ansvarlig bruk og utvikling av kunstig intelligens. Som en del av vårt innspill til den nye digitaliseringsstrategien påpekte vi strukturelle utfordringer som må løses på nasjonalt nivå for å utløse verdiene i datadeling.

Sammenhengende tjenester

I 2023 var vi pådriver for arbeidet med sammenhengende tjenester og livshendelser, gjennom samordning i nettverk, nye modeller for organisering og styring, nye arbeidsformer og samordning på alle forvaltningsnivåer. Vi brukte Digdirs virkemidler og tverrgående samarbeid for å fremme måloppnåelsen. Et viktig grep i 2023 var å samle og spisse bruken av de finansielle, pedagogiske og juridiske virkemidlene til Digdir, som Medfinansieringsordningen, Stimulab, innovation@digdir og Digitaliseringsrådet. Sammen med DFØ utviklet vi veilederen Styre, organisere og samarbeide om sammenhengende tjenester. Samarbeidsnettverket etablerte sterkere samordning mellom stat og kommune, og livshendelsene ble koblet til diginettverkene. Vår egen livshendelse dødsfall og arv hadde god framdrift, og delprosjektene Oppgjør etter dødsfall, Digital gravferdsmelding og Post til dødsbo er klare for å settes i drift.

Informasjonssikkerhet

Som statens kompetansemiljø for informasjonssikkerhet, arbeider Digdir for å samordne veiledning og hjelp til offentlige virksomheter for å ivareta informasjonssikkerheten. I 2023 jobbet vi videre med initiativet «Felles sikkerhet i forvaltningen». Målet er å samle sentrale veiledningsaktører om en felles retning fremover for å gi statlige virksomheter og kommuner et samordnet og helhetlig tilbud om veiledning innen digital sikkerhet. Vi gjennomførte også en undersøkelse om status i forvaltningen. Den viser at måloppnåelsen fortsatt er høyere i stat enn kommune, og at det er et vesentlig gap mellom status og ønsket tilstand.

Internasjonalt

Digdir har en rekke internasjonale aktiviteter som en naturlig del av vårt arbeid på ulike fagområder, men vi rapporterer særlig på DIGITAL-programmet og det nordisk-baltiske samarbeidet. I 2023 samarbeidet Digdir med Innovasjon Norge og Norges forskningsråd for å sikre god og effektiv oppfølging av norsk deltakelse i DIGITAL Europa-programmet (2021-2027). To år inn i DIGITAL inngår norske offentlige og private virksomheter i 25 avtaler med EU-kommisjonen for finansiering av prosjekter. Av disse 25 avtalene deltar Digdir i prosjekter som gjelder utvikling av infrastruktur for blokkjede-teknologi og pilotering av EUs digitale lommebok. Digdir fulgte også opp avtalen med Nordisk ministerråd om å være sekretariat for «Cross-Border Digital Services Programme» (CBDS) og ledet det nordisk-baltiske nettverket NOBAREG. Nettverket legger til rette for meningsutveksling og drøfting av EU-lovgivning særlig relevant for deling av data og utvikling av kunstig intelligens i Norden og Baltikum. Det europeiske og nordisk-baltiske samarbeidet innenfor digitalisering har stort potensial, og vi ser et særlig behov for å styrke forståelsen for nytt EU-regelverk som skal innlemmes i norsk lov.

Fellesløsninger

Digdir forvalter de nasjonale fellesløysningene og registrene som er en del av Norge sin felles digitale infrastruktur. I 2023 ga bruken av fellesløsningene en nettogevinst på om lag 970 millioner kroner. I tillegg kommer de betydelige gevinstene som Altinn gir. I 2023 opplevde vi en stor økning i digitale angrep, men vi er fornøyd med at hendelsene ikke førte til vesentlige avvik i sikkerheten i fellesløsningene eller kravene til oppetid. 2023 var preget av det omfattende moderniseringsarbeidet av de to samfunnskritiske fellesløsningene Altinn og ID-porten. Ved utgangen av året var nær alle offentlige digitale tjenester flyttet over på ny ID-plattform, uten større utfordringer eller støy. Det var høy utviklingstakt på nye Altinn gjennom året og vi etablerte et eget program for å sikre at vi og tjenesteeierne når den tidskritiske fristen i juni 2026.

Universell utforming

I 2023 har Tilsynet vist at digitale løsninger foreløpig ikke er gode nok til å gi barn med nedsatt funksjonsevne like muligheter til å delta på likeverdige vilkår i undervisning. Gjennom arbeidet med tilgjengelighetserklæringer har offentlig sektor tatt store steg mot å få på plass systematisk arbeid med universell utforming på sine nettsteder. I 2024 skal også tilgjengelighetserklæringer for apper på plass.

Bærekraft

Arbeidet med bærekraft har to dimensjoner i Digdir. Den ene handler om hvordan vi løser samfunnsoppdraget vårt og legger til rette for bærekraftige løsninger gjennom digitalisering. Den andre dreier seg om vår egen drift og hvordan vi ivaretar egne medarbeidere og arbeidsforhold i leverandørleddet, effektiviserer driften og reduserer uønskede effekter på klimaet og miljøet.